SENASTE NYHETERNA


Make Works Sweden

nu finns lösningen för att hitta lokal textil produktion! 

 

Make Works är en webbplattform som hjälper designers och varumärken att hitta lokal produktion. Projektet är ett samarbete med Danmark och Norge. Målsättningen har varit att skapa förutsättningar för att koppla ihop designers och märkesägare med lokala textilproducenter. Vinningen ligger dels i att skapa affärer och dels i att utveckla den cirkulära ekonomin och stödja lokal produktion.

 Nu lanseras Make Works Sweden! En digital plattform där man enkelt hittar producenten, dess specialitet och kapacitet. Genom att tydligt dokumentera och presentera varje producent förenklar man för kreatörer, designers och varumärken att hitta kvalitativ produktion.

 På onsdag kl 17.00 presenteras projektet och de som arbetar i den textila värdekedjan ses och lär mer om hur man kan arbeta med textil utveckling, cirkulär ekonomi med lokal produktion.

 

-Det här är startskottet för ett unikt samarbete mellan 3 nordiska länder som tillsammans får möjligheten att visa den bredd som finns inom produktion i Norden. Vi är mycket stolta över att Make Works Sweden nu lanseras och ser hur mycket stöd textilbranschen kommer ha av plattformen. Idag behöver vi samarbeta och stödja lokalt producerade produkter. Make Works är ett viktigt steg. – säger Christian Lundell, VD Nordiska Textilakademin.

 

I takt med det växande intresset av lokal produktion existerar Make Works som ett verktyg för att enkelt hitta lokal tillverkning att arbeta med. Make Works, som startades av Fi Scott 2013 i Skottland, tas nu till Sverige genom projektet Makes med hjälp av Nordiska Textilakademin, Science Park Borås, TEKO Sveriges Textil och Modeföretag, samt Tillväxtverket inom ramen för Innovation Express.

 

”Vi har upptäckt att tillverkarna, teknikerna, hantverkarna och fabriksägarna i Make Works är några av de mest talangfulla och passionerade människorna vi någonsin har träffat. Trots detta är det väldigt svårt att hitta de här dolda, lokala industrierna online.” Citat från https://make.works/about#Why

 

-Det är stort att få sätta tillverkaren i spotlight och det har varit intressant att dokumentera den höga kvalité vi har på textilproduktion i Sverige. Intresset och engagemanget från producenterna är imponerande och jag ser fram emot att fortsätta vår dokumentationsresa. Vi har filmat 12 företag till lanseringen och fortsätter utveckla den svenska webbplattformen kontinuerligt.– säger Alex E Melum Heino, projektledare.

 

Make Works Sweden – startar med textil branschen

Efter projektets avslut kommer Nordiska Textilakademin driva https://make.works/sweden/. Konceptet Make Works handlar om mer än textilindustrin; målet är att över tid bygga ut Make Works Sweden med lokal produktion från alla branscher med lokala tillverkare, allt från stenhuggare till snickare till sömmerskor till glasblåsare.

 

Databasen är gratis för användare att söka i, vilket ska säkerställa en så bred spridning som möjligt. På så sätt undviker man att användarskaran bli en exklusiv klick, vilket i sin tur genererar mer affärer för tillverkare som finns i databasen.

 

Vi välkomnar Dig till ett After Work-event på onsdagen den 25 oktober, kl 17.00 för presentation om vad projektet kommer ha för betydelse för Dig i textilbranschen. Välkommen till oss på Textile Fashion Center, Skaraborgsvägen 3A, 504 60 Borås.

 

För frågor, kontakta

Christian Lundell, VD Nordiska Textilakademin

Mail: christian@nordiskatextilakademin.se Tel: 0739-602626

 

Alex E. Melum Heino, projektledare

Mail: alex@nordiskatextilakademin.se  

Tel: 0703-930733

 

Anmälan till After Work-eventet: Ingrid@nordiskatextilakademin.se, 0703-880770.

 

 

 


 

 Almedahls låter studenter utveckla nya konceptet Almedahls Home


Studenter hos Nordiska Textilakademin har tidigare ritat skor åt Tommy Hilfiger, utvecklat Lisebergskaninens nya uniform och designat haute couture för Gina Tricot. Nu är ytterligare ett prestigefyllt samarbete klart, ett treårigt utbildningsavtal med klassiska Almedahls från Kinna.

 

– Bakgrunden är att Almedahls har behov av att tänka nytt och annorlunda, precis som Nordiska Textilakademin. Vi ville ha inspiration för vårt Home-koncept och utifrån det har vi nu kommit överens om ett treårigt avtal och det känns fantastiskt kul. Med Nordiska Textilakademins tidigare erfarenheter av att jobba tillsammans med stora varumärken så vet vi att de har kompetensen att klara av det på ett utmärkt sätt, säger Gry Hege Sölsnes, vd på Almedahls.

 

Det smått unika samarbetet involverar studenter på både design- och inköpsutbildningarna hos Nordiska Textilakademin. De får arbeta tillsammans och i nära samarbete med designers från Almedahls. Arbetet startade den 8 september med en heldag hos företaget där studenterna fick en övergripande presentation och genomgång av verksamheten med alltifrån den stora fabriken till företagets långa varumärkeshistoria.

 

Almedahls grundades i Kinna 1846 av Hans Wesslau och fortfarande finns fabriken och huvudkontoret i den lilla byn med det bultande textilhjärtat. I generationer har företaget utvecklat och designat textilprodukter med högsta kvalitet. Nu är det dags för nya spännande grepp.


– Hela arbetet handlar om att hjälpa Almedahls att ta nästa steg och det är att utveckla produkter för hela hemmet. Att kombinera mode för hemmet och styling. Alla rum i hemmet passar för Almedahls egentligen, det handlar om hur de bygger sortiment och tar hand om den fantastiska mönsterskatt som finns hos företaget, säger Minna Engström Heino, creative director på Nordiska Textilakademin.


Mode i hemmet med Almedahls

Gry Hege Sölsnes utvecklar resonemanget hur Almedahls tänker kring det framtida sortimentet:

– Tidigare var Almedahls mycket fokuserat på sovrum, solskydd och gardiner. På senare år har vi smalnat av och fokuserat på köket, men nu ska vi bredda oss igen och därav temat ”Mode i Hemmet”. Vi vill gå från att vara enbart kök till att anpassa oss och våra mönster till hela hemmet, berättar Gry Hege Sölsnes. Våra designers kommer förstås att vara med i diskussionerna och ge förslag och så vidare, sedan är det studenterna som ska skapa hela konceptet och stå för designen. Det blir ett mycket nära samarbete och ska bli väldigt spännande att följa.


Nordiska Textilakademin har införlivat samarbetet så det passar skolans terminsupplägg och läroplaner. Allt handlar i grund och botten om att arbeta så verklighetsnära som möjligt.


– Vi anpassar hela vår verksamhet och scheman efter de projekt som vi gör tillsammans med Almedahls. Det måste finnas en enorm flexibilitet i undervisningen, då blir också skolan mer verklighetsanpassad. Det ska bli oerhört spännande att se vilka produkter och idéer som studenterna skapar, säger Christian Lundell, vd för Nordiska Textilakademin.


En ensam designer gör ingen produkt

En viktig del i arbetet blir de tydliga deadlines som sätts upp där studenterna får jobba för att möta verklighetens krav, inte minst från andra avdelningar inom Almedahls.

– Alla på ett företag är inblandade i hur framgångsrik en produkt är. Inköp, design och produktion måste arbeta tillsammans för att det ska fungera, säger Minna Engström Heino. Många har ofta en romantiserande bild över designyrket. Det är ofta en del i ett större samarbete och ett teamwork där alla strävar mot samma mål. Och att få in alla yrkesgrupper som i det här projektet är verkligen mycket värt, säger Minna Engström Heino.


Hon utvecklar resonemanget om designeryrket:

– En designer måste känna till vad som går att tillverka och ha dialog och förstå de olika yrkesgrupper som är inblandade i tillverkningsprocessen. Inte minst den ekonomiska biten, till exempel vad en produkt får kosta och vilket material som ska användas. Det finns mängder av begränsningar för en designer. De som är duktiga kan förhålla sig till de givna ramar och förutsättningar som finns, säger Minna Engström Heino.


Den svenska textilhistorien på köpet

Förutom nuvarande studenter har också tidigare studenter önskat att få delta i arbetet. De fungerar nu som mentorer åt de yngre studenterna.
– Det är ju vår roll som utbildningssamordnare att förbereda studenterna för det verkliga livet och det här upplägget är fantastiskt att kunna erbjuda. Det är inte alla företag som skulle våga låta studenter vara delaktiga i utvecklingen av deras produkter. Samtidigt är det en gåva att studenterna får med sig den svenska textilhistorien som finns hos Almedahls, säger Minna Engström Heino.


Gry Hege Sölsnes avslutar:

– Vi börjar på en lagom nivå och sedan blir det svårare och mer komplicerat ju mer tid som går så att studenterna får komma in i arbetet på ett bra sätt. Det ska bli spännande att involvera inköpsstudenterna i arbetet också. I slutändan handlar det här om tillväxt för oss på Almedahls. Vi vill ju växa och sälja ännu mer till yngre målgrupper.


Almedahls är medlem i TEKO