SENASTE NYHETERNA


Designsamarbete när Seger fyller 70 år

Seger fyller 70 år, och gav Nordiska Textilakademins designstudenter som läser andra året chansen att tolka Segers historia.

Uppdraget var att tolka historian och göra en ny design för varje årtionde som Seger har funnits. Uppdraget har också varit ett samarbete mellan designstudenterna och inköpsstudenterna som läser sitt första år, där inköparna har gjort en grundlig research över varje årtionde som designerna har använt i det fortsatta arbetet. Segers tekniska kunnande har också varit en stor inspiration. Designen har Seger stickat upp, och resultatet visas i en kampanj på sociala medier där en mössa/årtionde presenteras varje vecka fram till årsskiftet 17/18. I skrivandets stund har fyra av sju designs presenterats.

 

50-talet: designer Josefin Nylander

”Tack vare 50-talets ungdomskultur och deras inverkan på modevärlden vågade vi oss på dessa klara färger och missmatchande mönsterkombinationer vi inte tidigare hade klätt oss i. Denna inspiration hittar vi i denna snygga men samtidigt värmande håraccessoar som låter ditt perfekt lockade hår stanna på plats även under vintertid. Den knalliga röda i kombination med vita kritstrecksränder och prickigt ger dig attityd och pondus precis som en riktig 50-tals- greaser.” 

 

 

60-talet: designer Angelica Carlsson

”Bortom klassiska traditioner och strikta regler vill man leva sitt liv med sina idoler och sin musik. Politik och musik präglar årtiondet och The Beatles blomstrar samtidigt som Martin Luther King håller sitt världsberömda tal "I have a dream..." 1960 talets politiska frågor knyts samman i konsten och det klassiska svart/vita optical art mönstret.” 

 

 

70-talet: designer Frida Johnsson

”Grace Kelly, denna stilikon bland ikoner och hennes tjusiga turbaner har inspirerat denna design. 70-talets elegans och bekväma flärd genomsyrar looken. Olika ytstrukturer och hantverkskunnandet från årtiondet inspirerar, och har lett till den bubbliga 3D-struktur vi ser i denna stickade nytolkning av turbanen. Modern hantverksskicklighet och alla möjligheter som följer med Segers kunskap och stickmaskiner har förverkligat visionen.”

 

 

80-talet: designer Ida Johannesson

Det underbara 80-tal vi minns andas fart och fläkt i allt från färg till formgivning. Den ikoniska Stenmark-mössans hängiga siluett förkroppsligar skidkulturens vilda ski bums, och vi kan inte låta bli att tänka på det coola gänget från Hökarängen och deras vinjett. Seger fyller 40 år och syns tillsammans med vinnarna på prispallen i vinter-OS. Farten, färgerna, vinnar-andan och den nonchalanta myckenheten i formspråket följer med oss i inspirationen till denna design.

 

  

90-talet: designer Linda Rydström

90-talshemmet inspirerades av starka färger och mönster som terracotta, inka och färgat glas. Man käkade tacos, drack vira blåtira och lyssnade på cd-skivor eller Walkman. Make up i form av kraftigt markerad läpp penna och svart eyeliner formade ögon.

Idén till mössan kommer från grungestilen och 90-talsrockbandet Nirvana med deras sköna stil och avslappnade attityd. “Come As You Are”- är ledorden för Slacky grunge beanie med överdrivet gött häng för en loose och avslappnad outfit. En stickad oversized mössa där ett besök i Segers arkiv snabbt bestämde sticksättet med olika strukturer, och ett moulinégarn tvinnat av olikfärgade enkelgarner. 

Mössan heter: SLACKY BEANIE GRUNGE

 

 

2000-talet: designer Emma Carlsson

På 2000-talet gjorde sportmodet sitt intågande och vi älskade att gå runt i hoodies, jeans och sneakers. Samtidigt syntes glamourtrenden med strass och stenar och inte minst logotrenden. Med stolthet bar vi våra märkeskläder med stora loggor.

Stora sportstjärnor som Anja Persson, Stefan Holm, Zlatan och Carolina Klüft hyllades. Världsartister/ikoner som inspirerade modet var Paris Hilton, Britney Spears och Missy Elliot. Glamour blandades med sportmode vilket har varit inspirationskällan till denna slätstickade beaniemössa med stor logga i guld på vit bakgrund.

 

2010-talet: designer Emma Carlsson

2010-talet har speglats av medvetna miljöval och inleddes med en stark shabby chic- och vintagetrend där värdet i att återanvända ökade. Trenden har sedan övergått till en mer minimalistisk stil. I början av årtiondet kom iphone och mac book air och revolutionerade världen och vi inspirerades till att skala av. Med hållbara material och lätthet i fokus kom produkter såsom metallunderreden till bord och tunna bänkskivor, samt den klassiska Stringhyllan som fick ett uppsving.

De levande och naturliga materialen såsom marmor, granit och ljusa träslag har varit ett stort inslag i inredningstrenden.  Det naturliga materialvalet speglar det hållbarhetstänk som kommit i kapp oss efter generationer av ”kommersialitet”, vi väljer hellre ett material som är både hållbart tillverkat samt hållbart för ögats slitage. Dock lyfter vi gärna designen med detaljer i metallisk yta som mässing och koppar. Kombinationen naturliga material och mässing har inspirerat denna jacquardstickade mössa där vi ser organisk mönstring i kombination med en broderad guldlogga.

 


 

 

Not couture - Trendspaning och produktion med tydliga mål

Den 18 september bar det iväg - inköpare och designers som läser sitt andra och sista år på Nordiska Textilakademin, åkte på två veckors turné i Europa för att se kedjan från trend-analys till inköp av material till produktion i fabrik. Först Paris och sedan en vecka i Portugal.

 

Vad var det bästa med att få möjligheten att gå på tygmässan i Paris?

-Det bästa med att gå på tygmässa i Paris tycker jag var att trendspana, gå på föreläsningar” säger Hanna Morris, som läser till Inköpare.
Klasskamraten Carolina Westbroek fyller i: Ja, att se en helhet på hur det var, och även att förstå hur det är man spanar och vad det är folk gör när de är borta på mässan.

-Ja precis, och även den här kontakten med leverantörer och kunna fråga om deras fabriker, textiler, eller vad de tror ska bli trendigt nästa år, vad som köps in mest just nu. Om de ser en förändring bara de senaste åren, avslutar Hanna Morris.


Vad var det bästa med att få resa till Portugal och se produktionen på plats?

-Det bästa med att se produktionen i Portugal var nog att få se kontrasterna. Ena dagen kunde vi vara på ett jättefancy ställe, där de hade högteknologiska maskiner och redskap, och sen nästa dag få se en mer ruffig miljö. Att få se olika kontraster på hur folk jobbar och hur olika ställt det är i landet. Jag tror att det var en tankeställare för många, hur bra vi har det i Sverige med arbetsmiljö och så. Och sen var det intressant att se själva produktionen också, att få se det man konsumerar själv var det är tillverkat. Det var väldigt inspirerande att få se det, säger Viktor Helgen-Hagerman, student på Nordiska Textilakademin.

-Det bästa med att resa till Portugal och se hur produktionen verkligen går till var att man fick en inblick i hur olika varumärken producerar, och hur mycket jobb det framförallt ligger bakom en produkt. När man kommer tillbaka till Sverige så har man fått mycket mer respekt för slutprodukten, vilket känns väldigt fint och viktigt när man ska jobba som textilinköpare själv, säger Elin Ribjer.


Efter resan bjöd vi in branschen att lyssna på studenternas reseberättelser och trendrapporter. Hela seminariet livestreamades via vår Facebook-sida, och går att se i efterhand här: del 1 och del 2 .


Make Works Sweden

nu finns lösningen för att hitta lokal textil produktion! 

 

Make Works är en webbplattform som hjälper designers och varumärken att hitta lokal produktion. Projektet är ett samarbete med Danmark och Norge. Målsättningen har varit att skapa förutsättningar för att koppla ihop designers och märkesägare med lokala textilproducenter. Vinningen ligger dels i att skapa affärer och dels i att utveckla den cirkulära ekonomin och stödja lokal produktion.

 Nu lanseras Make Works Sweden! En digital plattform där man enkelt hittar producenten, dess specialitet och kapacitet. Genom att tydligt dokumentera och presentera varje producent förenklar man för kreatörer, designers och varumärken att hitta kvalitativ produktion.

 På onsdag kl 17.00 presenteras projektet och de som arbetar i den textila värdekedjan ses och lär mer om hur man kan arbeta med textil utveckling, cirkulär ekonomi med lokal produktion.

 

-Det här är startskottet för ett unikt samarbete mellan 3 nordiska länder som tillsammans får möjligheten att visa den bredd som finns inom produktion i Norden. Vi är mycket stolta över att Make Works Sweden nu lanseras och ser hur mycket stöd textilbranschen kommer ha av plattformen. Idag behöver vi samarbeta och stödja lokalt producerade produkter. Make Works är ett viktigt steg. – säger Christian Lundell, VD Nordiska Textilakademin.

 

I takt med det växande intresset av lokal produktion existerar Make Works som ett verktyg för att enkelt hitta lokal tillverkning att arbeta med. Make Works, som startades av Fi Scott 2013 i Skottland, tas nu till Sverige genom projektet Makes med hjälp av Nordiska Textilakademin, Science Park Borås, TEKO Sveriges Textil och Modeföretag, samt Tillväxtverket inom ramen för Innovation Express.

 

”Vi har upptäckt att tillverkarna, teknikerna, hantverkarna och fabriksägarna i Make Works är några av de mest talangfulla och passionerade människorna vi någonsin har träffat. Trots detta är det väldigt svårt att hitta de här dolda, lokala industrierna online.” Citat från https://make.works/about#Why

 

-Det är stort att få sätta tillverkaren i spotlight och det har varit intressant att dokumentera den höga kvalité vi har på textilproduktion i Sverige. Intresset och engagemanget från producenterna är imponerande och jag ser fram emot att fortsätta vår dokumentationsresa. Vi har filmat 12 företag till lanseringen och fortsätter utveckla den svenska webbplattformen kontinuerligt.– säger Alex E Melum Heino, projektledare.

 

Make Works Sweden – startar med textil branschen

Efter projektets avslut kommer Nordiska Textilakademin driva https://make.works/sweden/. Konceptet Make Works handlar om mer än textilindustrin; målet är att över tid bygga ut Make Works Sweden med lokal produktion från alla branscher med lokala tillverkare, allt från stenhuggare till snickare till sömmerskor till glasblåsare.

 

Databasen är gratis för användare att söka i, vilket ska säkerställa en så bred spridning som möjligt. På så sätt undviker man att användarskaran bli en exklusiv klick, vilket i sin tur genererar mer affärer för tillverkare som finns i databasen.

 

Vi välkomnar Dig till ett After Work-event på onsdagen den 25 oktober, kl 17.00 för presentation om vad projektet kommer ha för betydelse för Dig i textilbranschen. Välkommen till oss på Textile Fashion Center, Skaraborgsvägen 3A, 504 60 Borås.

 

För frågor, kontakta

Christian Lundell, VD Nordiska Textilakademin

Mail: christian@nordiskatextilakademin.se Tel: 0739-602626

 

Alex E. Melum Heino, projektledare

Mail: alex@nordiskatextilakademin.se  

Tel: 0703-930733

 

Anmälan till After Work-eventet: Ingrid@nordiskatextilakademin.se, 0703-880770.