NOT COUTURE - TRENDSPANING OCH PRODUKTION MED TYDLIGA MÅL

Den 18 september bar det iväg - inköpare och designers som läser sitt andra och sista år på Nordiska Textilakademin, åkte på två veckors turné i Europa för att se kedjan från trend-analys till inköp av material till produktion i fabrik. Först Paris och sedan en vecka i Portugal.

 

Vad var det bästa med att få möjligheten att gå på tygmässan i Paris?

-Det bästa med att gå på tygmässa i Paris tycker jag var att trendspana, gå på föreläsningar” säger Hanna Morris, som läser till Inköpare. 
Klasskamraten Carolina Westbroek fyller i: Ja, att se en helhet på hur det var, och även att förstå hur det är man spanar och vad det är folk gör när de är borta på mässan.

-Ja precis, och även den här kontakten med leverantörer och kunna fråga om deras fabriker, textiler, eller vad de tror ska bli trendigt nästa år, vad som köps in mest just nu. Om de ser en förändring bara de senaste åren, avslutar Hanna Morris.


Vad var det bästa med att få resa till Portugal och se produktionen på plats?

-Det bästa med att se produktionen i Portugal var nog att få se kontrasterna. Ena dagen kunde vi vara på ett jättefancy ställe, där de hade högteknologiska maskiner och redskap, och sen nästa dag få se en mer ruffig miljö. Att få se olika kontraster på hur folk jobbar och hur olika ställt det är i landet. Jag tror att det var en tankeställare för många, hur bra vi har det i Sverige med arbetsmiljö och så. Och sen var det intressant att se själva produktionen också, att få se det man konsumerar själv var det är tillverkat. Det var väldigt inspirerande att få se det, säger Viktor Helgen-Hagerman, student på Nordiska Textilakademin.

-Det bästa med att resa till Portugal och se hur produktionen verkligen går till var att man fick en inblick i hur olika varumärken producerar, och hur mycket jobb det framförallt ligger bakom en produkt. När man kommer tillbaka till Sverige så har man fått mycket mer respekt för slutprodukten, vilket känns väldigt fint och viktigt när man ska jobba som textilinköpare själv, säger Elin Ribjer.


Efter resan bjöd vi in branschen att lyssna på studenternas reseberättelser och trendrapporter. Hela seminariet livestreamades via vår Facebook-sida, och går att se i efterhand här: del 1 och del 2 .